• Home
  • Meer halen uit uw website

Meer halen uit uw website

 

We kunnen ervoor zorgen dat uw website of webshop vindbaar wordt. Maar dan… Het gaat er natuurlijk om dat u uw doelen haalt. Dat zijn meestal de volgende:

  • Webshop: aantal orders en opbrengsten
  • Website: aantal leads of aanvragen

Vindbaar worden is dus 1 en in feite het halve werk. Daadwerkelijk scoren valt of staat ook met hoe sterk uw site of webshop is qua conversie. Daarom helpen we u ook meer te halen uit uw website.

In de meest ideale situatie is de conversie 100%: iedere gebruiker realiseert een doel. Of meer, dan zou de conversie dus meer dan 100% zijn. Dat is natuurlijk de theorie. In de praktijk is een conversie van 5% voor een webshop al een hele prestatie en voor een website rond de 10%. Dat zijn dus realistischere getallen om op te sturen. Daarbij moet dan ook per bron de conversie gemeten kunnen worden. Het maakt immers nogal wat uit of u voor een bron moet betalen of niet. Zo is het minder relevant of u via een blog een klant scoort of via Google Ads, waar u betaalt per klik.

Naast vindbaarheid hebben wij ons dan ook toegelegd op het verhogen van de conversie. Dit doen we door de site of webshop zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken.

Dat doen we allereerst door gedegen inzicht te krijgen. Ook hier geldt het cliché meten=weten. Via Google Analytics richten we rapporten en views in zodat er zicht is op hoe de site presteert. Voor webshops kijken we bijvoorbeeld hoe goed de winkelmand converteert via een zogenaamde trechter.

Op basis van deze inzichten begint het echte werk pas. We gaan de zwakke plekken in het doelproces aanpakken. Dat kan divers zijn. Denk aan het volgende:

  • Productpagina’s die voor verbetering vatbaar zijn
  • Verbeteringen aan belangrijke landingspagina’s
  • Contact beter en prominenter tonen
  • Opnemen keurmerken
  • Unieke voordelen beter benoemen en tonen
  • Navigatie/bewegwijzering site kan beter
  • Knoppen beter vormgeven en beter tonen
  • De klant wordt ‘gepest’ door onnodig veel velden in het bestelproces

Het gebruiksvriendelijker maken van een website of webshop wordt ook wel usability genoemd in ons vakgebied. Het komt er in feite op neer dat er stapje voor stapje van de trechter zoveel mogelijk een pijp wordt gemaakt door het doelproces als het ware uit te deuken.

Het verbeteren van de usability moet stapje voor stapje gebeuren, om zo te kunnen meten of aanpassingen ook daadwerkelijk een verbetering opleveren. Het is een kwestie van lange adem doorgaans en uitproberen. Deze dienst bieden we dan ook aan aan klanten die bij ons een online marketing pakket afnemen.

De conversie hangt deels af van de gebruiksvriendelijkheid. Naast deze factor spelen ook factoren die u zelf in de hand heeft een rol. Denk aan de prijsstelling, hoe uniek uw product is etc, of u artikelen snel kunt leveren etc. Hier denken wij uiteraard ook in mee indien gewenst. Een webshop beginnen heeft bijvoorbeeld weinig zin als u op voorhand weinig onderscheidend vermogen heeft. Van tevoren inventariseren of het haalbaar is is dus van groot belang! Ook hier kunnen we u in adviseren.