Wie schrijft die blijft in Google!

In het vorige artikel over zoekwoorden onderzoek gaf ik aan hoe belangrijk dit is voor de content van uw website. Maar goed, stel dat de inhoud op uw website staat, dat de techniek goed voor elkaar is en u ook nog een paar goede, relevante links naar uw site hebt: dan bent u optimaal vindbaar. Maar of u dat blijft is zeker niet gegarandeerd.

Google vindt het tegenwoordig namelijk ook van essentieel belang, dat u periodiek de inhoud van uw website actualiseert. In het najaar van 2014 heeft Google namelijk een update op haar Panda update gedaan.

Panda is een programma van Google opgericht in 2011, dat zich specifiek richt op het belonen van goede content, en anderzijds het bestraffen van slechte inhoud. Voorheen was het actualiseren van de inhoud dus minder relevant, maar sinds deze update is het cruciaal geworden om in de race te blijven en qua vindbaarheid op Google goed te blijven scoren.

Welnu, hoe kunt u dit in de praktijk doen? Dat verschilt van bedrijf tot bedrijf, hier een paar suggesties:

Publiceer maandelijks nieuws op uw site. Bijvoorbeeld over ontwikkelingen in uw branche, nieuwe producten, diensten, wijzigingen in het bedrijf etc. Er is altijd wel iets te melden. Dit kan het mooiste in een nieuwssectie, maar dat hoeft niet per se. Als u dit nieuws ook nog eens koppelt aan een nieuwsbrief, dan verzekert u zich ook nog eens van doorgaans kwalitatief goed bezoek.

Plaats nieuwe afbeeldingen of een filmpje. Ook dat is inhoud, en dat telt dus ook mee, al zal er doorgaans minder op gezocht worden.

Het voordeel is, dat uw website zowel voor Google als voor bezoekers interessanter wordt. En dat is niet zo gek, aangezien zeker Google als zoekmachine zoveel mogelijk probeert te denken en redeneren vanuit een bezoeker. Als u het goed doet weet u dus direct meer goed verkeer te genereren naar uw website via nieuwsbrieven of Facebook door uw publiek op het nieuws te attenderen. En indirect doordat Google ziet dat u uw site actualiseert, wat uw vindbaarheid dus ten goede komt.

Let er wel op, dat u net als de overige inhoud niet ‘spammerig’ te werk gaat. Gebruik bepaalde belangrijke zoektermen dus niet overdadig, want dat werkt tegen u. Wees authentiek en natuurlijk in uw schrijven.

Bovenstaande klinkt logisch. En dat is het ook. Want een website waar niets op gebeurt is zo dood als een pier op een gegeven moment, zowel voor een mens en daarmee ook voor een zoekmachine. Iedereen moet content zijn over de content. Geef die Google Panda dus minimaal maandelijks een bamboestengel om hem tevreden te houden!

Mocht u zelf niet de tijd hebben om periodiek nieuws toe te voegen aan uw website? Ik kan u daarbij van dienst zijn. Neem vrijblijvend contact op en bel 024-7440090.