De belangrijkste vindbaarheid trends in 2018

Het nieuwe jaar staat voor de deur. Hoog tijd om wat mij betreft de voornaamste trends qua vindbaarheid in 2018 op een rijtje te zetten. Hieronder staan ze vermeld.

1>   Https wordt verplichte kost

Niemand heeft een glazen bol, maar één ding is zeker in 2018: een https site is voor ieder bedrijf en organisatie een verplicht nummer in 2018. Dit i.v.m de veranderende privacy wetgeving, de AVG. Deze wet treedt per 25 mei 2018 in. De AVG heeft tot doel de privacy van consumenten zoveel mogelijk te beschermen. Het is daarom zaak,  een https site te hebben om hieraan te voldoen indien er informatie uitwisseling is via bijvoorbeeld contactformulieren.

De meeste sites zijn nog altijd gewoon http.  Dit omzetten is technisch gezien relatief eenvoudig te doen, maar kent v.w.b. de vindbaarheid wel een paar valkuilen, zie het artikel SSL certificaat en SEO. Dit zeker van belang voor sites die goed vindbaar zijn en al langer bestaan. Ook Google hecht belang aan het hebben van een https site. Het weegt daarom ook mee in de vindbaarheid score.

Overigens is de AVG een veelomvattende wet die het gehele bedrijfsproces betreft. We kunnen alleen zeggen wat dit betekent voor websites. Voor overige zaken raadpleeg je accountant, IT consultant en/of jurist.

2>   Toenemend belang SEA/Adwords

Google is al lang niet meer de traditionele zoekmachine, maar meer een meer een advertentiemachine. De concurrentiedruk wordt steeds hoger, ook binnen het MKB. Google promoot Adwords, adverteren in Google, ook in toenemende mate onder het MKB. Dit is immers een enorm grote en lucratieve groeimarkt die ze proberen te ontginnen. Adverteren op zoektermen met een hoge concurrentiedruk is dan ook verplichte kost om goed vindbaar te zijn. Ook voor kleine bedrijven en ZZPers.

3>   Langere meta descriptions

Google heeft begin deze maand een wijziging aangekondigd inzake de zogenaamde meta description. Dit betreft de lengte van deze dimensie. Voorheen was deze 165 tekens, nu 230. Google heeft dit gedaan, om zo veel antwoorden al in de zoekresultaten te tonen.

Moet je nu de bestaande meta descriptions uitbreiden? Nee. Het is namelijk zo dat Google zelf de inhoud van de meta description kan vullen op basis van de inhoud die het beste aansluit op de betreffende zoekopdracht. Belangrijker is, een korte, pakkende meta description te hebben die van zoekers bezoekers maakt. Voor zover de eigen meta description wordt getoond dus, omdat Google dit ook kan veranderen.

Wat de impact is van deze verandering is nog niet te zeggen. Minder bezoek is een mogelijk scenario. Indien men namelijk het antwoord al vindt in de zoekresultaten is verder klikken niet meer nodig.

En verder…

Naast deze voorname trends zijn er ook ontwikkelingen die voor nu nog te prematuur zijn en daarmee wat minder relevant. Verder blijft de laadsnelheid van belang evenals gezonde link building en relevante content, wordt mobiel verkeer steeds belangrijker en blijven de spelregels m.b.t. SEO grotendeels ongewijzigd. En o ja, Google zal in 2018 ook nog altijd de belangrijkste zoekmachine zijn.

Heb je vragen of wil je werk maken van bovenstaande punten? Dan kan ik je helpen.  Bel 024-7440090 of mail naar contact@word-vindbaar.nl.