Website gebruiksvriendelijk maken

Onze specialisatie ligt op het gebied van een optimale vindbaarheid in Google. We zorgen ervoor dat u dankzij meer vertoningen in de zoekmachines meer bezoek krijgt. Maar dan…het is natuurlijk ook zaak, dat die bezoekers iets gaan doen als ze over de digitale winkelvloer komen. In het geval van een webshop bestellen en vooral niet retourneren. En bij een normale website contact zoeken met uw bedrijf in de meeste gevallen. Net wat het doel is dat u zelf stelt uiteraard. In dit artikel leest u waar u allereerst rekening mee moet houden.

Grosso modo is een zogenaamde conversieratio van 2% goed, al is het een ruwe leidraad. Dat is het percentage bezoekers dat een doel realiseert. Oftewel een order of een aanvraag doet dus. Deze conversieratio is vooral afhankelijk van de zogenaamde usability en de eigen propositie. Laatstgenoemde heeft betrekking op bijvoorbeeld het assortiment, prijsstelling, de levertijd, bezorg- en betaalmethodes etc. De usability heeft betrekking op een website gebruiksvriendelijk maken.

Usability is een vak apart. We hebben dan ook niet de illusie op de stoel te gaan zitten van usability experts. Grote bedrijven hebben bijvoorbeeld aparte teams die continu bezig zijn de gebruiksvriendelijkheid van hun webshops te optimaliseren. Met zogenaamd A/B testen wordt er dan stapje voor stapje gekeken waar verbeteringen te behalen vallen, bijvoorbeeld in de winkelmand. Voor kleinere bedrijven is dat doorgaans geen haalbare kaart. Ten eerste ontbreekt simpelweg het budget. Ten tweede zijn de aantallen bezoekers te laag om snel betrouwbare en valide uitkomsten te krijgen.

Verder is het overigens zo, dat de werkelijkheid zich niet in een laboratorium laat stoppen. De praktijk is te complex. Vooral propositie factoren kunnen de conversie beïnvloeden. Stel dat een grote concurrent opeens met een scherpere prijs kan concurreren. Dan zal de eigen conversieratio daaronder lijden. En dat komt dus niet door de usability, die zelf ook daardoor kan verslechteren. Hetzelfde geldt als bijvoorbeeld de eigen voorraad niet op peil is. Consumenten kunnen dan afhaken, wat echter niet komt door de usability. In- en externe factoren kunnen kortom flinke stoorzenders zijn.

A/B testen geeft in ieder geval wèl richting in een website gebruiksvriendelijk maken. Het is dan ook handig, te kijken hoe de grote jongens in sterk concurrerende markten hun webshop of website gebruiksvriendelijk maken. Denk aan CoolBlue, Wehkamp, Bijenkorf en Bol.com. Beter goed gejat dan slecht verzonnen zullen we maar zeggen 😉

Weet waar u staat en gebruik Google Analytics

Stel ten eerste vast hoe u nu scoort. Zoals gezegd is een conversie van rond de 2% goed. Google Analytics kan dit inzicht verschaffen en het is daarom sterk aan te raden dit gratis programma te gebruiken. Wij kunnen u overigens helpen met het optimaal inrichten en gebruiken van Google Analytics.

Welnu, stel dat u een webshop heeft met een conversie van 0,5%. Dan weet u in ieder geval dat dat veel beter kan. Het kan in feite aan drie zaken liggen: de eerder genoemde propositie en usability, maar ook niet te vergeten de kwaliteit van het verkeer naar uw site.

Inventariseer daarom ten eerste, hoe uw (pro-)positie in de markt is. Is het vlees noch vis of bent u nummer 1148 die Tommy Hilfiger jeans verkoopt, dan weet u dat het een lastig verhaal zal worden te gaan scoren. Heeft u echter goede en vooral unieke punten, dan liggen er kansen.

website gebruiksvriendelijk maken

De doelstroom maakt snel inzichtelijk waar het goed gaat en waar het beter kan in het orderproces.

Vervolgens is het zaak te kijken naar de usability. In Google Analytics kunt u bijvoorbeeld gebruik maken van de trechterweergave en de doelstroom in de e-commerce module. Deze geven inzicht waar bezoekers afhaken in het transactieproces. Met dat inzicht kunt u dan aan de slag. Een verklaring wordt echter niet gegeven. U zult dus zelf moeten testen en gaan experimenteren met best practices. Om zo van de trechter meer een vat te maken 😉

In deel 2 dat snel volgt zullen we met een aantal bewezen praktische tips komen om meer te scoren met uw website of webshop. Stay tuned…

Wilt u meer weten over een website gebruiksvriendelijk maken? Bel ons dan op 024-7440090 of mail naar contact@word-vindbaar.nl Ook kunt u onderstaande formulier invullen.

Naam (verplicht)

Emailadres (verplicht)

Onderwerp

Bericht