Expanded text ads Adwords: meer ruimte voor uw boodschap!

Google zit niet stil voor wat betreft veranderingen in Adwords. Eerder dit jaar werd er al flink het mes gezet in hoe advertenties worden getoond. Zie de blog Het wordt dringen in de top.

Afgelopen zomer kondigden ze alweer een nieuwe aanpassing aan in de beta versie: expanded text ads Adwords. Vrij vertaald uitgebreide tekst advertenties. En dat is het ook. Het aantal karakters dat gebruikt kan worden kan namelijk maar liefst 47% groter zijn dan voorheen!

Google heeft deze nieuwe opzet geïntroduceerd om advertenties op mobieltjes beter te laten tonen. Het is echter ook duidelijk, dat door de twee maatregelen die dit jaar zijn doorgevoerd  Adwords een veel sterkere en prominente rol willen geven ten koste van onbetaalde vindbaarheid. Meer dan ooit is het dus zaak om als bedrijf daarmee dus ook werk te maken van Adwords. Of u het nu leuk vindt of niet, dit is de nieuwe werkelijkheid. Google is ook geen filantropische instelling en op zoektermen met veel concurrentie willen ze uiteraard een graantje meepikken.

Hieronder in het kort de oude versus de nieuwe opzet Adwords advertenties

Oude opzet tekstadvertenties

  • Titel (25 karakters)
  • Regel 1 (30 karakters)
  • Regel 2 (30 karakters)
  • Zichtbare URL (35 karakters)

120 karakters in totaal vast

Opzet nieuwe tekstadvertenties

  • Titel 1 (30 karakters)
  • Titel 2 (30 karakters)
  • Beschrijving (80 karakters)
  • Pad (maximaal 2 lagen diep, 15 karakters per pad)

170 karakters in totaal, exclusief de domeinnaam voor de getoonde URL

De velden behorende bij pad vervangen de getoonde URL. U heeft kortom fors meer ruimte voor uw boodschap. Zoals te zien is niet alleen het aantal karakters veranderd. Ook de opzet en opbouw van de advertenties is anders geworden. Het enige wat niet veranderd is uiteraard de final URL, de bestemmingspagina op de site.

 

expanded_text_ads_opbouw

Hoe expanded text ads er achter de schermen uit ziet

Unieke tool om per zoekterm een op maat gemaakte advertentie te maken in expanded text ads Adwords

Word-vindbaar heeft recent voor het eerst een paar nieuwe Adwords campagnes op de nieuwe manier opgezet.  Na aanpassing van onze tool, waarmee we per zoekterm een op maat gemaakte advertentie kunnen tonen om zo de hoogste scores te realiseren.

De eerste ervaringen zijn positief. Zoals gezegd is er meer ruimte om de boodschap te uiten. Voorheen was het soms ‘proppen’ om de boodschap in de beschikbare ruimte te krijgen. Dat is nu dus veel minder een issue. Vooral het wegvallen van de zichtbare URL is prettig. Deze kent dus een limiet van 35 tekens. Bij een lange domeinnaam was

 

expanded_text_ads_google_adwords_voorbeeld

Expanded text ads in Adwords

 

het dan vaak niet mogelijk om het zoekwoord of een deel achter deze te tonen. Denk aan:

 www.tweedehandsaanhangerskopen.nl/tandemassers

In de oude opzet is dat te lang, maar nu passend. Sterker nog, er is nog ruimte voor meer specifieke tekst:

www.tweedehandsaanhangerskopen.nl/tandemassers/kopen

Dit komt omdat de lengte van de domeinnaam losgekoppeld is en geen rol meer speelt. Aangezien de nieuwe velden pad 1 en pad 2 bij elkaar 30 tekens bevatten kan hier in de meeste gevallen de zoekterm waar op gemikt wordt in verwerkt worden. Deze velden kunnen overigens ook leeg gelaten worden. Google vult ze dan zelf op basis van de domeinnaam en zoekwoorden. Met onze tool hebben we echter zelf grip hierop en kunnen we dit zelf bepalen en inrichten.

Expanded text ads Adword: wat verandert er voor bestaande advertenties en campagnes?

Vooralsnog niets. Deze worden nog gewoon getoond. Vervangen is dus niet per se nodig. Indien er een advertentie toegevoegd of veranderd dient te worden dan kan dat wel alleen door een advertentie volgens het nieuwe format te maken.

Wel kan het zijn dat de prestaties terugvallen indien concurrenten hiermee aan de slag gaan. Google heeft in verschillende tests namelijk aangetoond dat de CTR (klik ratio) tussen de 20% en 100% kon toenemen. Indien de waardes verslechteren van de eigen campagnes dan is het raadzaam de bestaande campagnes om te bouwen naar de nieuwe opzet.

Het is wel raadzaam op termijn over te stappen indien u een of meerdere Adwords campagnes heeft lopen. Simpelweg omdat de oude opzet langzaam uitgefaseerd zal raken.

Doe er uw voordeel mee en zie het als een kans. Heeft u interesse in het ombouwen van de huidige campagne of in een compleet nieuwe campagne? Neem dan contact op. Wij zijn er in ieder geval helemaal klaar voor! Mail ons op contact@word-vindbaar.nl of bel 024-7440090