Praktische SEO verbetertips om je site beter vindbaar te maken

Als gratis service bied ik een gratis vindbaarheid scan aan voor bedrijven. Inmiddels heb ik er al honderden gedaan voor allerhande bedrijven en non-profit organisaties. Wat me opvalt is dat een aantal belangrijke zaken v.w.b. een optimale online vindbaarheid vaak over het hoofd worden gezien. En dat is natuurlijk zonde, zeker omdat sommige punten eenvoudig zelf op te lossen zijn. Vandaar dat ik ze de belangrijkste SEO verbetertips onder de aandacht breng.

H1 tag ontbreekt

Net als in een krantenartikel moet de titel van een pagina eruit springen door een titel. Deze dikke kop moet ook echter als zodanig getagd zijn. In de meeste CMS systemen gebeurt dit automatisch als de titel wordt geselecteerd en als opmaak Kop 1 krijgt.

Dan is de titel H1 getagd. Let er trouwens op dat maar 1 titel per pagina een dergelijke H1 tag mag hebben, anders wordt het als spam gezien door een zoekmachine. Andere belangrijke kopjes kun je wel een kop 2 of kop 3 geven, en meermaals gebruiken. Doe dit wel met beleid, want een artikel vol met koppen is schreeuwerig. Daar houden zoekmachines net als mensen niet van, want dat wordt gezien als een soort spam. Wat dat betreft is het niet anders als de papieren pers.

H1 kop SEO

Meta description niet gevuld

De meeste CMS systemen kennen de mogelijkheid, de zogenaamde meta description zelf te vullen. Dit is het deel dat grijs getoond wordt in de zoekresultaten:

Goede meta description

Bovenstaande is een goed voorbeeld hoe het moet. De meta description is niet zozeer van belang voor de vindbaarheid, maar wel voor het ’beraken’ van de consument. Als je goed gevonden wordt moet je natuurlijk ook een pakkende tekst tonen om potentiële klanten zover te krijgen dat ze je website bezoeken. Ze vormen een gratis reclamebord als het ware. Zet hier een pakkende tekst neer van maximaal 165 karakters inclusief spaties. Doe je dit niet, of bestaat die mogelijkheid binnen het CMS niet, dan zal een zoekmachine zelf een stuk tekst uit de pagina pakken. En dat kan er dan zo uitzien bijvoorbeeld:

Zonde dus! Kun je dit niet in je CMS zelf vullen? Dan moet je je afvragen of je wel een deugdelijk CMS gebruikt. Het niet of niet goed vullen van de meta description is overigens al jaren de nummer 1 van SEO fouten en zondes. Dus check de meta descriptions en vul ze met goede inhoud! In WordPress kan dit overigens snel en goed met een export en import als je veel pagina’s en berichten hebt. De eerste is nodig om te kijken hoe deze is gevuld, de tweede om deze te vullen zoals je het wenst. Dat geldt overigens ook voor de SEO en focus zoekterm, beide ook van belang. Wil je dit doen en weet je niet hoe? Neem dan contact op met ons.

404 fout pagina

Veel sites hebben geen goede 404 fout pagina. Dit is de pagina die getoond wordt als een pagina niet (meer) bestaat. Als bezoeker krijg je dan dit te zien:

Slechte 404 pagina: praktische SEO verbetertips

Weinig zeggend dus. Zowel voor bezoekers en (daarmee) ook voor zoekmachines die aan dit soort pagina’s geen waarde toe kennen. Het is het beter, als er een nette pagina verschijnt, die vertelt dat de pagina niet (meer) bestaat en ook een link bevat naar de home page of andere belangrijke pagina’s, zoals nu.nl bijvoorbeeld mooi doet zoals het voorbeeld hiernaast toont.

Een goede foutpagina. Het klinkt tegenstrijdig, en dat is het ook. Het is veel beter, een zogenaamde 301 redirect in te stellen als je een pagina vervangt voor een ander, zeker als dit een belangrijke pagina is waar veel bezoek op binnenkomt. Al is dit ondoenlijk bij sites met zeer veel tijdelijke pagina’s, zoals bij webshops. Zie de 404 pagina dus als een noodzakelijk kwaad. Een 404 pagina maken is overigens iets wat doorgaans de web bouwer zal moeten doen.

Voorbeeld goede 404 pagina

Afbeeldingen comprimeren

Dit gaat heel vaak nog fout. Dit is vaak het belangrijkste aandachtspunt om twee redenen:

  • Kan grote negatieve gevolgen hebben voor de laadsnelheid
  • Is simpel zelf op te lossen door de afbeeldingen te comprimeren

Kortom een quick win met een grote impact en een van de belangrijkste SEO verbetertips derhalve. Tegenwoordig zijn er in WordPress goede plugins die afbeeldingen automatisch comprimeren. Dusdanig dat ze voor de laadsnelheid optimaal zijn en er ook nog goed uit zien. Dit is doorgaans de beste manier. Het is ook mogelijk, ze van tevoren te comprimeren, maar dat kan soms minder gunstig uitvallen.

Afbeeldingen goed omschrijven

Dit gaat vaak ook fout. Je maakt een foto waar je dik tevreden mee bent, zet hem op de site en je denkt klaar is kees. Visueel wellicht, mits die goed gecomprimeerd is dus zoals hierboven geschetst. Wat veel mensen echter niet weten is dat je met afbeeldingen ook gevonden kunt worden. Wat je dan moet doen is de titel van de afbeelding een goede titel geven die de lading dekt. En zeker ook de zogenaamde alt text, althans voor afbeeldingen die het praatje ondersteunen. De alt tekst is van groot belang om goed vindbaar te worden. Dit aanpassen kan heel eenvoudig in de mediabibliotheek van WordPress, waar beide velden zo aan te passen zijn.  Zodoende kun je op de afbeelding los beter gevonden worden en een goed omschreven afbeelding versterkt ook de pagina waar deze op staat. De titel moet dan wel de focus zoekterm bevatten. Praatje en plaatje dus! Wat je dan wel moet weten is wat de focus zoekterm moet zijn. Een gedegen zoekwoord onderzoek kan je dat vertellen.

Sitemap ontbreekt

Sitemaps zijn van belang, omdat ze zoekmachines kunnen vertellen welke pagina’s en daarmee hoofdstukken een website kent. Het is de inhoudsopgave van de site. Veel sites kennen geen sitemap, laat staan dat een zoekmachine er door gevoed wordt. Vraag aan je webbouwer na of deze er is, en zo niet dan moet die gemaakt worden. Het koppelen naar Google kunnen wij doen om er zeker van te zijn dat de pagina’s geïndexeerd en daarmee gevonden kunnen worden.

Heb je een WordPress site: installeer de Yoast plugin!

Heb je een WordPress website? Dan is een van de belangrijkste SEO verbetertips het installeren van de Yoast plugin. Yoast komt uit Nederland, om precies te zijn uit Wijchen, en is een van de meest gebruikte plugins. En terecht, want deze onbetaalde plugin vertelt je precies in hoeverre een pagina of bericht voldoet aan de 10 SEO geboden. Met stoplicht kleurtjes krijg je op een presenteerblaadje de belangrijkste verbeterpunten aangereikt. Ook kun je meta data snel en eenvoudig aanpassen als deze plugin is geactiveerd, wat ik heb aangekaart bij de meta descriptions. Een ander voordeel is dat de Yoast plugin ook meteen een XML site feed aanmaakt. Kortom installeren als de wiedeweerga als je dat nog niet hebt gedaan!

Samenvatting belangrijkste SEO verbeterpunten

Sommige belangrijke verbeterpunten kun je kortom zelf doen, en anderen zullen door de web bouwer moeten worden ingesteld. Doe er je voordeel mee! Wil je dat je website grondiger onder de loep wordt genomen v.w.b. de vindbaarheid? Vraag dan de gratis vindbaarheid scan aan!