Auteur Archief

Google Analytics wordt GA4

Recent heeft Google een verandering doorgevoerd. Google Analytics is namelijk aanzienlijk op de schop genomen en heet nu GA4. Dit is een vergaande aanpassing, die verder gaat dan eerdere recente aanpassingen in andere aanverwante services zoals Google Ads en de Search Console. Hoog tijd dus, om GA4 aan de tand te voelen.

Het is voor de goede orde zo, dat zowel GA4 en het oude Google Analytics beide geactiveerd en gebruikt kunnen worden. Het is dus niet zo dat als je een nieuwe site hebt alleen voor GA4 kunt kiezen of als je deze selecteert voor een bestaande site. De switch van GA naar GA4 zal al op termijn wel verplichte kost worden zo is de verwachting. Wanneer is echter onbekend op moment van schrijven.

Ze hebben deze verandering vooral gedaan om het meten doelgerichter te maken en meer te focussen op interactie. Er is nu in het inrichten en activeren expliciet aandacht voor de zogenaamde gebeurtenissen, die in sommige gevallen als doel bestempeld kunnen worden. Denk aan downloads, uitgaande links, kliks op e-mail links etc. Deze worden nu gemeten, wat voorheen niet standaard was. Dat is een goede zaak.

Andere belangrijke veranderingen GA4

So far so good. Hieronder staat nog een aantal andere veranderingen, die echter niet altijd een verbetering zijn.

  • Het maken van een eigen dashboard of rapport is en niet meer mogelijk. Je kunt wel analyses maken, maar de vrijheid en flexibiliteit is daarin beperkt en onoverzichtelijk.  Waarom is een raadsel en een grote makke.
  • De koppeling met de Search Console en andere services is komen te vervallen. Of dit later alsnog gerealiseerd wordt is de vraag. Koppeling met Google Ads is er uiteraard wel. Vermoedelijk is dit een beleidsmatige keuze, omdat ze SEA belangrijker vinden dan SEO.
  • De belangrijke kerncijfers bounce ratio en gemiddelde sessieduur komen te vervallen. Deze zijn vervangen door respectievelijk de engagement rate en user engagement/sessions. Deze schijnen meer inzichten te geven.
  • Rapporten zoekopdrachten op de eigen site is verdwenen
  • Anoniem meten (anomize IP) is standaard. De meettag hoeft dus niet aangepast te worden. Het is alleen wat apart dat dit nergens expliciet wordt vermeld. Uiteraard wel goed dat ze dit doen en een teken dat ze meer aandacht hebben voor privacy. Dat is wel eens anders geweest!
  • Naast events/gebeurtenissen meer focus op loyaliteit bezoekers en het beantwoorden van vragen zoals hoeveel gebruikers had ik vorige week etc.
  • Meten van zowel webstatistieken als van eventuele apps, wat ze een zogenaamde gegevensstream noemen.
  • De meettag is anders. Voorheen was deze UA-, nu begint deze met een G- Ook de positie in de paginacode is anders. Deze is v.w.b. WordPress websites in ieder geval goed te implementeren. Veel plugins zoals Monster Insights zijn hier echter nog niet op ingesteld. De GA Google Analytics plugin is dat wel

(Voorlopige) conclusie

GA4 is niet zomaar een lik verf, maar echt een revolutionaire aanpassing. De prominentere focus op resultaten en doelen is een positieve ontwikkeling. Over andere belangrijke aanpassingen ben ik minder lyrisch. Dit is eerder een achteruitgang dan vooruitgang zoals het nu is. Google geeft wel expliciet aan dat als je nu GA4 een zogenaamd early adaptor bent en dat ze zeker de komende tijd nog verbeteringen doorvoeren. Bij mij staat maken dashboards en rapportages met stip op 1, gevolgd door de koppeling met de Search Console. En ik ben geheid niet de enige. Voor nu is het advies dus, te blijven bij het oude GA en pas over te schakelen als de kinderziektes eruit gepoetst zijn. Wordt vervolgd!

Lees verder

Tegoedbon starten webshop

Ondernemers in de gemeente Nijmegen kunnen nu in aanmerking komen voor ook een tegoedbon om een webshop te beginnen. Dit geldt tevens voor ondernemers in Mook & Middelaar en Beuningen. Of deze tegoedbon ook geldt voor andere gemeentes in de regio, zoals Heumen, Berg & Dal en Wijchen is nog niet bekend.

Dit is een van de maatregelen om hard getroffen ondernemers in o.a. de horeca en detailhandel te helpen.  Veel stenen winkels zitten immers dicht en met een digitaal filiaal bestaat er toch de mogelijkheid omzet te genereren.

De waarde van de tegoedbonnen verschilt per gemeente. De gemeente Nijmegen stelt maximaal € 2500 euro  beschikbaar. De gemeente Beuningen € 1000 euro en Mook en Middelaar € 750. De tegoedbonnen moeten de helft van de kosten van de bouw van een webshop dekken, zo is het idee. De tegoedbon is aan te vragen via rvnhub.nl/vouchers.
 
Let er wel op dat deze actie geldt tot de subsidiepot op is, dus maak hier snel werk van.
 
 
Nu is het dan ook meer dan ooit de tijd, een webshop te beginnen als u ondernemer bent in een van deze gemeentes. Online winkelen zal namelijk alleen maar belangrijker worden en aan aandeel winnen. Bovendien kan uw normale winkel er ook van profiteren. Een webshop is namelijk ook een digitale showroom. Door een webwinkel te starten kunt u dus meer omzet genereren, direct en indirect. Bovendien is het ook een stuk risicospreiding. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst. Het is kortom een goede investering.

 

Kosten webshop bouw

Onze partner Ianusweb te Nijmegen kan voor u een compleet ingerichte webshop bouwen binnen 2 maanden als het moet. Die bovendien optimaal is ingericht voor een zo hoog mogelijke verkoop en goed vindbaar van meet af aan. En voor de kosten hoeft u het niet te laten met de subsidies die geboden worden. De meeste webshops bouwen zij namelijk tussen de € 1500 en 3000 exclusief BTW, afhankelijk van de complexiteit en uw wensen. Ook bouwen zij niet te vergeten webshops waar u daadwerkelijk zelf de eigenaar van bent. U bent dus niet met hen getrouwd als leverancier. Interesse? Neem dan contact op met hen.

 

Interesse?

Eric Coenders, de eigenaar van Ianusweb is te bereiken via ave@ianusweb.com of op 06 17 144 968 (ook app).

Contactformulier webshop starten met korting

Lees verder

Nieuw initiatief: Speciaalzaken Vinder

Word-vindbaar heeft een nieuw initiatief gelanceerd: Speciaalzaken Vinder. Dit platform is gemaakt met Ianusweb. Met dit idee liepen we al langer rond en in augustus hebben we hier serieus werk van gemaakt. Het is een site die zich richt op speciaalzaken in allerhande branches.  Van smeedwerk tot exclusieve audio en van ruiterkleding tot veranda’s.

Ruwweg alles in en om het huis wat het leven leuker maakt. Het platform is bedoeld voor bedrijven die zelf al een website of webshop hebben, alsmede bedrijven die dat nog niet hebben. Ideaal dus om toch klandizie te krijgen via online kanalen als er nog geen website is.  Hier in grote lijnen de voornaamste kenmerken:

  • Per pagina vermelden we maximaal 3 bedrijven/aanbieders. Om het zo exclusief te houden en voor consumenten overzichtelijk.
  • Vergoeding op basis van klikken en/of vergoedingen. Het vergoedingsmodel is gebaseerd op prestatie. U betaalt dus pas als er een actie in de vorm van klikken naar uw site of als er een contactaanvraag wordt gedaan. Laatstgenoemde bieden we in principe voor een aantal branches. Als u echter een mooie give-away zoals brochure heeft is dit zeker bespreekbaar.
  • Kwalitatief hoogwaardig bezoek tegen lage kosten. Het bezoek komt binnen via onbetaalde vindbaarheid en is gericht op zoek. U komt dus in beeld bij potentiële klanten. Bovendien tegen scherpe prijzen.
  • Ook voor lokale bedrijven interessant. Heeft u vooral klanten uit een bepaalde regio? Bijvoorbeeld als u in West-Brabant bent gevestigd en vooral klanten uit die regio heeft? Ook dan kunt u meedoen. Zelfs op plaats niveau, wat interessant kan zijn voor de grotere steden zoals Amsterdam en Rotterdam.
  • U kunt opzeggen wanneer u wilt. U kunt dus stoppen met het programma wanneer u wenst.

Heeft u interesse om mee te doen of wilt u meer weten? Bel of op me dan op 06-1238-6283 of mail naar contact@word-vindbaar.nl

Lees verder

Onderzoek vindbaarheid scans 2019

Het afgelopen jaar heb ik ruim 100 websites en –shops aan de tand gevoeld qua vindbaarheid, waarvan een kleine 40% in WordPress is gebouwd. De rest in o.a. Joomla, Magento en CMS systemen in eigen beheer. De vindbaarheid scan  is een gratis service die ik gratis aanbied aan bedrijven en ZZPers. Als je deze ook wilt laten doen kun je die aanvragen op de pagina gratis vindbaarheid scan.

Het leek me leuk en vooral ook zinnig een onderzoek van deze inzichten te maken. Met name v.w.b. de punten waar het het vaakst mis gaat. En ook omdat dit soort onderzoek voor zover ik kan overzien niet veel gepubliceerd is. In onderstaande grafiek zijn de voornaamste verbeterpunten te zien die uit het onderzoek komen.

De top 3 SEO verbeterpunten

 

1:         Geen of slechte vulling meta description

 

Het stiefkindje in SEO land is de meta description. Bij bijna 60% van de onderzochte sites ging het hier mis. De meta description  is de grijze tekst die onderdeel vormt van een zoekresultaat. Zie hieronder een voorbeeld.

Waarom dit onderdeel het slechtst scoort is deels te verklaren. Deze wordt namelijk niet automatisch gevuld als onderdeel van de meta data. In veel CMSen zoals WordPress worden de andere delen van de meta data, de SEO titel en slug, vaak automatisch gevuld op basis van de titel van een pagina/bericht. Daar gaat het dan ook meestal goed of is het voldoende. De meta description wordt echter niet automatisch gevuld. Zodat deze leeg blijft en gevuld wordt met meestal het eerste deel van een pagina. Ook komt het soms voor dat de meta description überhaupt niet aangetroffen wordt, wat natuurlijk helemaal kwalijk is.

De meta description verdient zeker meer aandacht. Deze weegt overigens wel minder zwaar mee in de ranking, maar is vooral van belang om van zoekers bezoekers te maken. De meta description is namelijk het meta data veld met de meeste tekens, te weten 165 (nu dan). Dit veld is daarom uitermate geschikt zoekers over de streep te trekken jouw site te bezoeken.  Dat is ten eerste goed voor het aantal bezoekers, maar ook voor de klik ratio. En daarmee indirect ook voor de score in de zoekresultaten. Want als die stijgt en verbetert is dat voor een zoekmachine een indicatie dat je goed bezig bent.

Zorg er wel voor dat iedere meta description uniek is. Dus per pagina een unieke omschrijving. Dat is ook logisch, omdat de meta description als het ware een uithangbord is voor die betreffende pagina. In WordPress is de meta description overigens goed en snel te vullen via special import plugins. Hier kunnen we je mee helpen. Zie dit verbeterpunt vooral als een kans dus!

 

2:         Te lage laadsnelheid

 

De laadsnelheid staat op plek 2 als het gaat om verbeterpunten. Dit is echter een cruciaal verbeterpunt als deze onvoldoende is, in tegenstelling tot de nice to have meta description.. Als de laadsnelheid onvoldoende of minimaal is kan dit zelfs betekenen dat de onbetaalde vindbaarheid compleet onderuit gaat. Essentieel dus deze op orde te hebben. In veel gevallen is (gelukkig) niet de techniek of hosting de boosdoener.  Het gaat vaak mis door ongecomprimeerde afbeeldingen.

Dit probleem is gelukkig eenvoudig en snel op te lossen. Lees meer op  de pagina afbeeldingen comprimeren hoe dat kan. Ook dit euvel is te verklaren: veel website eigenaren schieten een hoge resolutie foto van bijvoorbeeld 5 MB, slepen die in de mediabibliotheek of fotomap van de site. Het systeem piept doorgaans niet en in no time kan de site qua laadsnelheid sterk verslechteren als een dergelijke foto geplaatst wordt. Wees hier dus op bedacht. Gelukkig is het euvel doorgaans ook weer even snel en eenvoudig te verhelpen.

 

3:         Bread crumbs niet gebruikt

 

Nummer drie is het ontbreken van de zogenaamde bread crumbs. Net als de meta description is dit geen show stopper. In veel CMS systemen is deze eenvoudig te maken, dus een quick win. Bovendien is het voor gebruikers ook fijner, zeker als het complexe website zoals een webshop gaat met veel pagina’s en structuur. Dat is dan ook de reden dat een zoekmachine dit meetelt overigens. Een goede navigatie/bewegwijzering is als deel van de gebruikerservaring ook van belang.

 

Wat gaat er goed

 

Tegenwoordig is een site die niet mobiel vriendelijk in veel gevalleen geen issue meer. Logisch, want de meeste CMS systemen zijn hierop ingesteld. Al is dat nog lang niet altijd een garantie. Ook zijn de meeste sites tegenwoordig https, wat ook meeweegt bij de onbetaalde vindbaarheid.

 

Vragen?

 

Heb je vragen over het onderzoek of wil je ook jouw site laten analyseren? Neem dan contact op met me via contact@word-vindbaar.nl of bel  024-7440090.

Het rapport is ook te downloaden als pdf: onderzoek vindbaarheid scans 2019

 

Lees verder

De belangrijkste vindbaarheid trends in 2019

2019 staat voor de deur. Hoog tijd om bij de kerstboom vooruit te blikken qua ontwikkelingen en trends. Om maar meteen in huis te vallen: echt schokkende veranderingen zijn niet te verwachten. Het zal eerder evolutie dan revolutie zijn. Hier de voornaamste op een rijtje:

Lees verder