Google Adwords valkuilen
Veel bedrijven overwegen het gebruik van Google Adwords als extra bron om de online doelen te kunnen realiseren. En terecht, want het kan zeker interessant zijn. Ook de regionale inzet van Adwords kan lonen, om zo te kunnen concurreren op populaire zoektermen waar u onbetaald geen kans maakt tegenover grote (inter)nationale concurrenten. Er is echter wel een aantal zaken waar u op bedacht moet zijn om er geen fiasco van te maken. Hier een opsomming van een aantal beruchte Google Adwords valkuilen.
1 Vlees noch vis propositie
Dit is een algemene opmerking die los staat van Adwords, maar wel van belang. Heeft u te weinig onderscheidend vermogen, dan is de kans dat uw Adwords campagne daarmee een succes wordt lager dan in het geval dat u dat wel hebt.
2 Website of webshop is nog niet op orde
Een andere grote fout die indirect gemaakt kan worden, is starten met een Adwords campagne, terwijl de website of webshop nog niet op orde is. Denk aan een website die net gestart is, en waarvan de conversie nog veel te laag is, of maar half gevuld is. Dan worden het duurbetaalde klikken die niet zullen renderen. Eerst dus de tent op orde, en als dat is gebeurd kan er getest worden met Adwords.
3 Bereiken en beraken niet optimaal
Het is natuurlijk zaak, dat er zoveel mogelijk relevante zoektermen worden ingezet om zo de doelgroep(en) optimaal te kunnen bereiken en ‘beraken’. Een gedegen zoekwoorden onderzoek dat ook voor het inrichten van de site en bepalen inhoud nodig is, komt hier ook uitstekend van pas. Zodoende voorkomt u dat u relevante Google zoektermen mist. Het kan achteraf nog altijd zijn, dat er alsnog zoektermen missen of bijkomen. Google Adwords zal deze suggesties dan vanzelf doen.
De term relevant is hier van belang, want het komt nog maar al te vaak voor dat er te veel wordt geadverteerd op te algemene zoektermen. Denk aan broeken in plaats van damespantalons. Kliks op deze advertenties zullen niet renderen. Dan is het bereik dus juist te groot en daardoor niet optimaal.
4 Advertentie bevat niet de zoekterm
Een gouden regel is, dat de advertentie de Google zoekterm moet bevatten. Als het kan in de titel als de lengte dat toestaat. Veel bedrijven maken echter een of een paar advertenties voor een grote groep zoektermen, wat geen garantie is voor succes. Word-vindbaar kan per zoekterm een specifieke advertentie maken, zodat de kans dat deze Adwords advertentie aanspreekt veel groter is met een hogere klikratio als resultaat.
5 Geen meting in Google Analytics: geen zicht wat er op de site gebeurt
In Google Adwords is te zien hoe de advertenties en zoektermen presteren. Wat er vervolgens echter gebeurt als er op een advertentie wordt geklikt is niet inzichtelijk. In Google Analytics is dat wel te zien. Zodoende wordt per advertentie duidelijk, hoeveel bezoekers al op de landingspagina afhaken, wat normaliter niet de bedoeling is, en hoe lang ze op de site blijven.
Dat is nuttige informatie, omdat de landingspagina’s aangepast kunnen worden als het zogenaamde bounce percentage te hoog is. Zodoende kan de hele keten gemeten worden, en dat is ook een must om de prestaties van Adwords op te vijzelen. Bovendien kan gek genoeg ook alleen in Google Analytics gezien worden, welke zoekopdrachten bezoekers hebben ingevoerd. Dat kan ook een schat aan informatie opleveren.
6 Doelen niet meetbaar
Het is zaak, alles van kop tot teen te kunnen meten. Veel bedrijven adverteren nog altijd echter zonder de Google Adwords conversiecode op te nemen. De doelen, zoals het invullen van het contactformulier of het afronden van een bestelling, zijn niet te meten. Dat moet u echt niet willen, of het doel moet beperkt zijn tot het aantal vertoningen en klikken.
7 Korte termijn denken
Verwacht geen wonderen van een Adwords campagne als deze net gestart is. Na de start moet de campagne fijn geslepen worden op basis van ervaringscijfers, zodat deze gaat renderen. Doorgaans is de eerste maand een testmaand.
8 Geen gebruik van uitsluitingszoekwoorden
Google Adwords biedt de mogelijkheid, zoekwoorden uit te sluiten uit zoekopdrachten. Denk bijvoorbeeld aan het woord ‘gratis’, of de eigen merknaam als de organische gratis vindbaarheid van deze al erg goed is. Ongewenst betaald bezoek via dergelijke zoekopdrachten kunt u zo dus voorkomen.
9 Adverteren op mobiel terwijl site daar niet klaar voor is.
Veel bedrijven hebben nog een website of webshop die niet gemaakt is voor mobiel gebruik. Adverteren op mobiel moet dan ook uitgeschakeld worden, om deze clicks te voorkomen, wat mogelijk is in Google Adwords dus kent. Het aandeel van mobiel adverteren kan rond de 25-30% zijn, dus geen overbodige luxe.
Het moge duidelijk zijn: het maken van een succesvolle en renderende Adwords campagne is daarmee iets wat niet in een verloren uurtje is gedaan, of door een handig neefje. Het vereist goed voorwerk en een intensieve nazorg om dat te kunnen realiseren. Er zijn nog meer zaken die roet in het eten kunnen gooien, en bovenstaande is dan ook geen complete opsomming. Word-vindbaar heeft jarenlange ervaring met Adwords campagnes, en helpt u graag deze tot een succes te maken. Lees ook meer over een belangrijke aanpassing die in februari 2016 is doorgevoerd op Google Adwords verandering.